Pengajaran yang
berkesan adalah hasil usaha seorang guru yang berjaya dalam mengaplikasikan
pelbagai pendekatan, strategi, kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran
yang sesuai. Pemilihan pendekatan, strategi, kaedah dan teknik yang sesuai
adalah penting untuk menghasilkan persediaan mengajar mata pelajaran Pendidikan
Islam yang lengkap dan berkesan.
Pemilihan kaedah yang betul umpamanya
memainkan peranan yang penting bagi menjamin kelancaran dalam proses pengajaran
dan pembelajaran harian seorang guru.
Kepentingan untuk
memilih kaedah pengajaran dan pembelajaran menjadi satu faktor penting kepada
keberkesanan pengajaran yang disampaikan kepada para pelajar selain daripada
bakat dan ketokohan seseorang guru dalam sesuatu disiplin termasuk Pendidikan
Islam. Keperluan kepada kepelbagaian kaedah dapat menarik minat pelajar kepada
sesuatu mata pelajaran sehingga mampu mendorong mereka mencapai pencapaian
terbaik.
Oleh itu, tumpuan utama yang
akan dikupas dalam penulisan ini ialah berkaitan pengertian kaedah itu sendiri
dan beberapa contoh kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk subjek
Pendidikan Islam Sekolah Rendah yang merangkumi bidang Asuhan Tilawah
al-Quran, Asas Ulum Syar’iyyah, Adab dan Akhlak Islamiah serta Pelajaran Jawi.
KAEDAH TALAQQI MUSYAFAHAH
Kaedah Talaqqi
Musyafahah ialah kaedah mempelajari bacaan al-Quran yang tertua dan
dipraktikkan oleh Jibril a.s kepada Rasulullah s.a.w. Caranya ialah Jibril a.s
membaca ayat suci al-Quran kemudian Rasulullah meniru bacaan tersebut dengan
diperhatikan oleh Jibril. Setelah itu Rasulullah s.a.w terus
menghafal ayat berkenaan.[5]
Sebagaimana firman Allah s.w.t:
إِنَّ
عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ {17} فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ
{18}
Maksudnya:
Sesungguhnya Kamilah yang berkuasa mengumpulkan al-Quran itu
(dalam dadamu) dan menetapkan bacaannya (pada lidahmu). Oleh itu, apabila Kami
telah menyempurnakan bacaannya (kepadamu, dengan perantaraan Jibril), maka
bacalah menurut bacaannya itu.
Terjemahan Surah al-Qiyamah (75): 17 - 18
Seterusnya Rasulullah
s.a.w membacakan kepada para sahabat, para sahabat pula meniru bacaan
Rasulullah s.a.w kemudian diminta dituliskan, seterusnya tulisan itu dibacakan
dan dihafalkan. Dalam kaedah Talaqqi Musyafahah, murid yang mempelajari
al-Quran mesti berhadapan secara langsung kepada gurunya. Faktor ini amat
ditekankan supaya murid tahu betul secara amali bagaimana pelaksanaan semua
hukum-hukum tajwid dalam bacaan yang meliputi makhraj dan sifat huruf serta
hukum-hukum tajwid yang lain.
Definisi
Merujuk kepada
kalimah talaqqi dan musyafahah, kedua-duanya berasal dari kalimah bahasa Arab.
Talaqqi pada bahasa iaitu pertemuan secara berhadapan atau bersemuka. Dari
sudut istilah pula bermaksud pertemuan antara guru dan murid secara bersemuka.
Manakala kalimah musyafahah pada
bahasa ialah sebutan daripada mulut ke mulut yang diambil dari pergerakan dua
bibir. Dari sudut istilah membawa maksud murid menerima pengajaran secara
dengan sebutan guru, melihat pergerakan bibir guru dan menyebutnya
(mengikutnya).
Apa
yang boleh difahami daripada makna kedua-dua kalimah ini ialah murid bertemu
atau bersemuka secara berhadapan dengan guru untuk mendengar bacaan guru sambil
memerhatikan pergerakan bibir guru semasa menyebut kalimah atau ayat al-Quran
dengan sebutan yang fasih dan betul. Seterusnya, murid pula membaca seperti
guru membaca di samping guru membetulkan sebutan dan bacaan murid tersebut.
Objektif
a> Menyebut
bunyi huruf hijaiyyah yang berbaris dengan tepat.
b> Membezakan
panjang/pendek sebutan huruf.
c> Membaca
dengan betul dan fasih.
>> Yakin dan
berani mencuba di hadapan guru.
Prinsip Kaedah Talaqqi Musyafahah
Pelaksanaan kaedah Talaqqi Musyafahah ini
mestilah berdasarkan prinsip-prinsip yang telah digariskan. Pertama,
mengutamakan sebutan dan bacaan yang tepat. Guru memainkan peranan yang penting
dalam menjayakan prinsip pertama kaedah ini. Seorang guru itu perlu menguasai
kemahiran bacaan al-Quran yang baik meliputi sebutan makhraj-makhraj huruf,
sifat-sifat huruf dan lain-lain hukum tajwid supaya dapat menyampaikan dengan
sebutan dan bacaan yang tepat.
Prinsip
kedua, memerhati pergerakan mulut guru secara berdepan (bersemuka). Murid
haruslah memberi tumpuan dan fokus pada pergerakan bibir guru apabila berada di
hadapan guru. Dengan cara ini, murid dapat melihat sendiri cara guru
melontarkan bacaannya sama ada dengan keadaan bibir mulut tertutup, terbuka,
muncung dan lain-lain lagi.
Seterusnya,
prinsip ketiga dalam kaedah Talaqqi Musyafahah adalah murid menyebut (mengikut)
cara sebutan guru. Apabila murid telah mendengar dan melihat bagaimana cara
sebutan yang tepat melalui pergerakan bibir guru, maka dengan mudah murid
tersebut dapat menyebut (mengikut).
Prinsip keempat iaitu kelemahan contoh bacaan
daripada guru memberi kesan besar kepada murid. Sebutan dan bacaan seorang guru
akan menjadi ikutan pada muridnya. Sekiranya, apa yang diungkapkan guru tidak
menepati syarat pelaksanaan semua hukum-hukum tajwid dalam bacaan maka akan
memberi kesan negatif pada bacaan murid kelak.
Prosedur Pelaksanaan Kaedah Talaqqi
Musyafahah
Secara umumnya, prosedur melaksanakan kaedah Talaqqi Musyafahah ini ianya
merangkumi 4 langkah seperti yang berikut:
Guru membaca bacaan
contoh kepada seorang atau beberapa orang murid
Murid mengikut
bacaan guru
Guru meminta seorang
atau beberapa orang murid membaca di hadapan guru
Guru mendengar dan menilai bacaan murid
Bagi langkah pertama iaitu guru membaca bacaan contoh kepada seorang
atau beberapa orang murid. Apa yang dimaksudkan di sini ialah guru
memperdengarkan bacaan al-Quran dari bacaan guru sendiri supaya murid dapat memerhatikan
pergerakan bibir dan sebutan guru. Guru boleh mempamerkan ayat-ayat dari surah
yang diajar melalui LCD, kad carta atau kad manila. Setelah mempamerkan
ayat-ayat tersebut, guru membaca ayat-ayat tersebut dan meminta pelajar
mengikut bacaan guru. Bagi murid yang lemah, guru boleh membaca bacaan contoh
secara potongan ayat. Maksudnya, guru tersebut akan membaca ayat demi ayat
supaya murid dapat mengikutinya.
Langkah
kedua iaitu murid mengikut bacaan guru. Setelah murid diperdengarkan
dengan bacaan guru, murid diminta untuk mengikut bacaan guru secara kelas,
kumpulan ataupun individu. Semasa murid membaca ayat, guru perlu memerhati dan
mendengar dengan teliti sebutan murid untuk mengesan murid yang dapat membaca
dan murid yang masih belum boleh menguasai bacaan.
Seterusnya langkah
ketiga iaitu guru meminta seorang atau beberapa orang murid membaca di
hadapan guru. Setelah guru berpuas hati dengan mutu bacaan murid secara
kelas, guru meminta murid membaca ayat-ayat tersebut di hadapan guru pula secara
individu mengikut giliran. Ketika ini, guru perlu memastikan murid dapat
membaca ayat dengan betul dan fasih.
Langkah yang
terakhir dalam kaedah Talaqqi Musyafahah ini ialah guru mendengar dan
menilai bacaan murid. Apabila guru telah menilai bacaan murid secara
individu, guru boleh menguji bacaan murid dengan meminta murid tersebut yang
telah betul bacaannya dari segi makhraj dan tajwid, memperdengarkan bacaan di
hadapan kelas jika perlu.
KAEDAH TASMIK
Kaedah Tasmik adalah salah satu dari kaedah pengajaran
dan pembelajaran Pendidikan Islam dalam bidang asuhan Tilawah al-Quran. Dalam
kaedah Tasmik ini, murid diminta membaca manakala guru akan mendengar. Ianya
bertepatan dengan maksud Tasmik itu sendiri yang bererti mendengar yang diambil
dari perkataan bahasa Arab.
Kaedah
Tasmik bacaan al-Quran sesuai digunakan bagi ayat tilawah dan ayat hafazan.
Seorang murid diminta membaca ayat al-Quran di hadapan guru. Jika terdapat
kesalahan, guru akan memperbetulkan. Selepas itu, murid boleh ditanya mengenai
hukum-hukum bacaan atau tajwid dan maksud tanda-tanda bacaan dalam ayat yang
dibaca. Tujuan utama kaedah ini digunakan adalah untuk menguji
tahap pencapaian setiap murid dalam penguasaan bacaan dan hafazan al-Quran.
Objektif
> Mengetahui pencapaian
murid.
> Kenal pasti tahap
pencapaian.
> Menyedarkan
kesilapan bacaan.
> Meningkatkan
kemahiran individu.
> Mengklasifikasikan
murid mengikut pencapaian.
Cara pelaksanaan kaedah tasmik, ialah
murid diminta membaca ayat yang ditentukan oleh guru dengan suara yang kuat
(jahar) atau nyaring, di hadapan guru sama ada secara kumpulan atau individu
bergilir-gilir. Guru mendengar bacaan atau hafazan murid dengan teliti supaya
dapat mengesan kesilapan yang dilakukan oleh murid dalam bacaannya.
Jika terdapat
kesalahan, guru akan memperbetulkan kesalahan murid tersebut. Untuk menentukan
pelajar menguasai tajwid, guru boleh menyoal pelajar tentang hukum bacaan atau
hukum tajwid dan maksud tanda-tanda bacaan dalam ayat yang dibaca.
Kaedah tasmik sangat
sesuai diaplikasikan dalam bidang Asuhan Tilawah al-Quran bahagian ayat bacaan.
Melalui kaedah ini guru dapat mengesan dengan cepat penguasaan pelajar terhadap
ayat bacaan yang diajar.
No comments:
Post a Comment
Terima kasih diatas teguran dan idea anda